Συνέντευξη σε ρωσόφωνο κανάλι της Κύπρου
Το κείμενο που ακολουθεί είναι η ελληνική έκδοση της συνέντευξης που μεταφράστηκε στα ρωσικά: https://cyprusbutterfly.com.cy/blogs/lukas-stavru-filosof-pisatel-poet.
Καλή μέρα, Λουκά. Παρακαλώ πες στους αναγνώστες μας ποιός είσαι. Απλά μια σύντομη εισαγωγή.
Είμαι ο Λουκάς Σταύρου, Έλληνας της Κύπρου και κατάγομαι απο το χωριό Όμοδος της επαρχίας Λεμεσού απο οικογένεια αγροτική αμπελουργών. Σπούδασα ζωγραφική σε δασκάλους στη Κύπρο και την Ελλάδα. Έχω παρουσιάσει το έργο μου σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής. Συνέγραψα βιβλία φιλοσοφικά, πολιτικο-ιδεολογικά και ποίηση. Ενεπλάκηκα επίσης και στην πολιτική και έλαβα μέρος σε εκλογές βουλευτικές και στις προεδρικές του 2013.
Γεννήθηκες στο Όμοδος κατά την περίοδο του απελευθερωτικού αγώνα, αλλά η νεαρή σου ηλικία ήταν την εποχή του καθεστώτος του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου καθώς και των συγκρούσεων μεταξύ Κυπρίων και Τούρκων. Μπορείς, σε παρακαλώ, να μας περιγράψεις εκείνα τα χρόνια στην Κύπρο;
Εκείνο που θυμάμαι από εκείνη την περίοδο ήταν οι ένοπλες πολιτοφυλακές που υπήρχαν στα χωριά μας και το κλείσιμο των τουρκικών θυλάκων απο όπου ήταν αδύνατη η διέλευση. Θυμάμαι ακόμα τις πολεμικές συγκρούσεις σε τουρκικά χωριά. Εκείνη την εποχή με αφορμή την κατάθεση πρότασης για αλλαγή κάποιων άρθρων του κατοχικού συντάγματος που μας επέβαλαν οι βρετανοί όπου έδιδαν μάλιστα υπέρμετρα δικαιώματα στους τουρκοκύπριους καθώς και στην Τουρκία να είναι εγγυήτρια δύναμη, οι τούρκοι αποφάσισαν να ενρίξουν το κράτος και να δημιουργήσουν χάος προς όφελος της Τουρκίας.
Έκτοτε οι τουρκοκύπριοι συνεδέθησαν άρρηκτα με τον τουρκικό επεκτατισμό και αρνήθηκαν την συμμετοχή τους στα πολιτικά όργανα της κυπριακής δημοκρατίας. Ενώ το σύνταγμα τους έδινε την δυνατότητα της άσκησης βέτο στην πρόταση Μακαρίου αυτοί επέλεξαν την χρήση βίας.
Η παρέμβαση των βρετανών συνέβαλε στη δημιουργία της πράσινης γραμμής στη Λευκωσία που αποτέλεσε την αρχή της διχοτόμησης. Οι βρετανοί συνέχιζαν να είναι μια κατοχική δύναμη στη πατρίδα μας σε αγαστή συνεργασία με το ντόπιο πολιτικό και οικονομικό κατεστημένο το οποίο απολάμβανε τα οφέλη της βρετανικής κοινής αγοράς.
Εκτός του τουρκικού κινδύνου είχε εγκατασταθεί απο το 1960 ένα καθεστώς αυταρχικό και ολιγαρχικό το οποίο επεδώθηκε σε ένα αγώνα εναντίον της ένωσης με την μητέρα πατρίδα δηλαδή την Ελλάδα προφανώς διότι είχε τεράστια ιδιοτελή συμφέροντα απο την κλειστή αγορά της Κύπρου. Ο ανθελληνισμός στη Κύπρο είχε οικονομική βάση και σύνδεση με την Βρετανία. Εγώ θυμάμαι απο το δημοτικό σχολείο ήμουν υπέρ της ενώσεως με την Ελλάδα.
Το 1974 τελείωσες το σχολείο. Εκείνο το έτος ήταν καθοριστικό για την σύγχρονη Κυπριακή ιστορία. Μπορείς, σε παρακαλώ, να εξηγήσεις τις απόψεις σου για το τι έγινε το 1974;
Στις 15 Ιουλίου του 1974 διενεργήθηκε το πραξικόπημα εναντίον του Μακαρίου εκ μέρους της στρατιωτικής κυβέρνησης της Ελλάδος εις απάντηση στην απαίτηση του Μακαρίου για οριστική αποχώρηση των ελλήνων αξιοματικών που άφηνε ελεύθερη δράση στη στρατιωτική δύναμη της Τουρκίας που σύμφωνα με την συνθήκη εγγυήσεως βρισκόταν στην Κύπρο και μάλιστα είχε διοργανώσει την επίθεση κατά των Ελλήνων το 1963-64 και το 1967.
Ο Μακάριος έφυγε τότε από την Κύπρο μέσω των βρετανικών βάσεων και παρευρέθηκε στο συμβούλιο ασφαλείας όπου και κατήγγειλε την Ελλάδα οτι διενήργησε εισβολή και καλούσε τις άλλες εγγυήτριες δυνάμεις να επέμβουν προς αποκατάσταση της συνταγματικής τάξης. Ποίας συνταγματικής τάξης εφόσον αυτή καταργήθηκε πρωτίστως απο τους τουρκοκύπριους και τους τούρκους οι οποίοι καραδοκούσαν πάνοπλοι και οχυρωμένοι στους τουρκικούς θύλακες απο το 1963.
Το πραξικόπημα έγινε με ύποπτη βιασύνη και πολλή προχειρότητα που εγείρει πολλά ερωτήματα περί προδοτικού σχεδίου στο οποίο συμμετείχαν κυρίως εξόριστοι ελλαδίτες πολιτικοί και ίσως άνθρωποι των Αμερικάνων στον ελληνικό στρατό και την κυβέρνηση. Ο φάκελος της Κύπρου δεν έχει ανοίξει απο τότε ώστε να μάθουμε τι ακριβώς έγινε. Μαθαίνουμε όμως απο την συμπεριφορά των πολιτικών που διαδέχθηκαν τους στρατιωτικούς και συγκεκριμένα του Καραμανλή ο οποίος είπε το προδοτικό εκείνο “Η Κύπρος κείται μακράν” εγκαταλείποντας τον κυπριακό ελληνισμό στο έλεος του τουρκικού στρατού εισβολής και των τουρκοκυπρίων συνεργατών τους.
Η τουρκική εισβολή που έλαβε χώρα στις 20 Ιουλίου φαίνεται να ήταν σχεδιασμένη και προετοιμασμένη και οι υπεύθυνοι ασφαλείας αγνόησαν το γεγονός προφανώς γιατί είχαν αποδεχθεί σχέδιο διαμοιρασμού που ευνοούσε τα συμφέροντα του ΝΑΤΟ. Η τουρκική εισβολή του 1974 είχε ως στόχο την συγκέντρωση των λεγομένων τουρκοκυπρίων σε μια ενιαία εδαφική ζώνη ενώ πριν την εισβολή ήσαν διάσπαρτοι σε όλη την Κύπρο.
Τρία χρόνια μετά την εισβολή στις λεγόμενες συμφωνίες κορυφής Μακαρίου - Ντενκτάς επιβεβαιώνεται εκ μέρους του Μακαρίου η αποδοχή των δύο ζωνών με βάση την οικονομική βιωσιμότητα της κατεχόμενης ζώνης. Έκτοτε αρχίζουν οι συνομιλίες προς εξεύρεση λύσης η οποία όμως θα εδράζεται στην ενιαία ζώνη κυριαρχίας των τούρκων και στον ρατσιστικό δικοινοτικό διαχωρισμό. Οι βρετανοί και οι Αμερικάνοι σχεδίασαν και επέβαλαν την διχοτόμηση με την σύμφωνη γνώμη όλων των νατοϊκών δυνάμεων.
Το 1978 χτύπησες την Αγγλική (έπρεπε να πει “Βρετανική”) στρατιωτική βάση στο Ζύγι και κατόπιν καταδικάστηκες σε 5ετή φυλάκιση. Τι συνέβη πραγματικά και τι προκάλεσε τις πράξεις σου;
Οι βρετανοί ευθύνονται για τα δεινά της Κύπρου. Ένα χρόνο μετά την εισβολή και κατόπιν της συμφωνίας της 3ης Βιέννης οι βρετανοί ανέλαβαν να μεταφέρουν τους τουρκοκύπριους που βρίσκονταν στην ελέυθερη επικράτεια της Κυπριακής Δημοκρατίας στη κατεχόμενη ζώνη μέσω των κατοχικών βάσεων που διατηρούν στην Κύπρο. Δεν δίστασαν μάλιστα να επιτεθούν σε διαδηλωτές και να σκοτώσουν τον Πανίκο Δημητρίου πατώντας τον με το τανκ. Το κλίμα εκείνη την εποχή ήταν πολύ τεταμένο και το αντιβρετανικό αίσθημα διογκούμενο. Κτυπήσαμε τις βρετανικές βάσεις θέλοντας να κάνουμε την αρχή ενός απελευθερωτικού αγώνα που θα έδινε την δική του κατεύθυνση στα πράγματα. Το αποτέλεσμα ήταν να καταλήξουμε στη φυλακή.
Είσαι ο μοναδικός πολιτικός κρατούμενος στην σύγχρονη ιστορία της Κύπρου. Πες μας για το Κυπριακό σύστημα φυλακών, κατά πόσο ήταν δύσκολη η επιβίωση εκεί πέρα για κρατούμενους συνειδήσεως;
Πράγματι το δικαστήριο αποφάνθηκε οτι η ενέργεια της ανατίναξης του βρετανικού ραδιοσταθμού ήταν πράξη πολιτική και μάλιστα με κίνητρα πατριωτικά τα οποία έλαβε υπόψιν του μαζί με το λευκό ποινικό μητρώο στην επιβολή της 5ετους φυλάκισης. Βέβαια η εξουσιαστική γραφειοκρατία αγνόησε την απόφαση του δικαστηρίου και κατέγραψε στο ποινικό μου μητρώο οτι καταδικάστηκα σε 5ετη φυλάκιση λόγω πρόκλησης κακόβουλης ζημίας δι εκρηκτικών σε ιδιωτική περιουσία. Αυτή η αναφορά μου έκλεισε όλες τις πόρτες και στη Κύπρο και στην Ελλάδα. Ζήτησα τότε να γραφτεί η αλήθεια στο ποινικό μου μητρώο όμως απορρίφθηκε.
Το σύστημα φυλακών υπήρξε αρκετά σκληρό και απάνθρωπο στην αρχή με εγκλεισμό στο κελλί και πλήρη στέρηση του ηλιακού φωτός. Αργότερα βελτιώθηκαν τα πράγματα όπου μου δόθηκε και η ευκαιρία να εργαστώ ως ζωγράφος. Είχα ζωγραφίσει περί τα 120 έργα τα οποία κατασχέθηκαν απο τις φυλακές και πουλήθηκαν χωρίς εγώ να δικαιούμαι κάτι απο αυτά. Αποφυλακίστηκα με απολαβές συνολικής εργασίας γύρω στα 35 ευρώ σε σημερινά λεφτά. Αυτό είναι ένα σύστημα πολύ άδικο για όλους τους κατάδικους. Η εργασία των καταδίκων πρέπει να αμείβεται και όχι να εκλαμβάνεται ως υποχρέωση σκλάβου προς τα αφεντικά του. Προσπάθησα με επιστολές μου στη διεύθυνση φυλακών να αλλάξω αυτό το άδικο σύστημα αλλά δεν πέτυχα κάτι.
Συνέχισες να είσαι θύμα καταπίεσης από το καθεστώς του Σπύρου Κυπριανού και μετά την αποφυλάκιση σου, ώστε έφυγες από την Κύπρο και πήγες στην Ελλάδα. Τι συνέβη στην Κύπρο που σε ανάγκασε να ξενιτευτείς;
Η αστυνομία παρακολουθούσε το κάθε μου βήμα. Στην προσπάθεια μου να βρω εργασία προπορευόταν η αστυνομία και απέτρεπε τους εργοδότες να με προσλάβουν. Αυτό συνέβη σε δύο περιπτώσεις γνωστών εργοδοτών οι οποίοι με ενημέρωσαν. Κάποιοι που δρούσαν στις κρατικές μυστικές υπηρεσίες δεν με ήθελαν στην Κύπρο προφανώς γιατί γνώριζαν την πρόθεση μου να δημιουργήσω μετά την αποφυλάκιση μου ένα αυτόνομο εθνικιστικό κίνημα στην Κύπρο που θα δρομολογούσε την ιδέα της απελευθέρωσης ενάντια σε κάθε υποχώρηση και διαπραγμάτευση με την τουρκική κατοχή καθώς και νέες ιδέες στα οικονομικά και κοινωνικά ζητήματα. Αποφάσισα τότε να φύγω απο την Κύπρο για λίγο διάστημα αλλά τελικά η ζωή είχε άλλα σχέδια.
Το 2008 σχεδόν μετά από 25 χρόνια επέστρεψες στην Κύπρο. Γιατί πήρες αυτή την απόφαση;
Λόγοι οικονομικοί δεν μου επέτρεψαν να παραμείνω άλλο στο εξωτερικό. Επέστρεψα στη Κύπρο για μια νέα αρχή και απο την πρώτη μέρα άρχισα να κινούμε για την δημιουργία του εθνικιστικού κινήματος που είχα στη σκέψη μου ύστερα μάλιστα απο πολλές προσπάθειες και προεργασίες κατά την δεκαετία του 1990 με επισκέψεις μου στη Κύπρο. Πράγματι το 2008 δημιούργησα το ΕΛΑΜ και το 2009 κατεβήκαμε στις ευρωεκλογές.
Το 2009 συμμετήχες στις Ευρωεκλογές. Ποιό ήταν το αποτέλεσμα αυτών;
Οι εκλογές μας έδωσαν την ευκαιρία να κάνουμε γνωστό στο λαό το κίνημα και να έχουμε ένα πρώτο καλό αποτέλεσμα. Ευθύς μετά τις ευρωεκλογές όμως προέκυψαν σοβαρές διαφωνίες και αποχώρησα απο το ΕΛΑΜ το οποίο τελικά κατέληξε να είναι ένα ακροδεξιό ανάχωμα του συστήματος και της καπιταλιστικής δεξιάς.
Δημιούργησες το πολιτικό κίνημα ΕΔΗΚ. Ποιες ήταν οι κύριες ιδέες του κόμματος αυτού;
Το ΕΔΗΚ δημιουργήθηκε για να προβάλει τις ιδέες του εθνικισμού και του κοινοτισμού. Στο κυπριακό πήραμε ξεκάθαρα την θέση της απελευθέρωσης και της στρατιωτικής ένωσης με την Ελλάδα ώστε να ανατραπεί η ανισορροπία ισχύος που κρατά την Κύπρο αιχμάλωτη του τουρκικού επεκτατισμού. Στο τομέα της οικονομίας περάσαμε αντικαπιταλιστικές ιδέες ενάντια στο ισχύον τραπεζικό σύστημα και στο κοινωνικό θέμα καταγγείλαμε την ταξική ανισότητα. Προωθήσαμε τις ιδέες μας με όλα τα μέσα που είχαμε στη διάθεση μας εννοείται αποκλεισμένοι απο τα ΜΜΕ. πριν απο εμένα τα πολιτικά κόμματα τα δημιουργούσαν άνθρωποι του καθεστώτος, της άρχουσας τάξης και του χρήματος. Εγώ ως πολιτικός προερχόμενος απο τις λαϊκές τάξεις τους απέδειξα οτι ο λαός μπορεί να αυτονομηθεί πολιτικά και να διεκδικήσει τα δίκαια του. Ας ελπίσουμε οτι ο σπόρος αυτός θα αποδώσει καρπούς.
Το 2011 συμμετείχες στις εκλογές της Λεμεσού ενώ το 2013 στις προεδρικές εκλογές. Πες μας λίγα λόγια για αυτές.
Συμμετείχα όντως στις βουλευτικές εκλογές του 2011 όπως και στις προεδρικές του 2013. Ο σκοπός της συμμετοχής μας ήταν κυρίως ιδεολογικός δηλαδή αποσκοπούσε στην διάδοση των κοινονικο-απελευθερωτικών ιδεών μας. Όμως το δημοκρατικό σύστημα ελέγχου και διαμόρφωσης των συνειδήσεων αποδείχθηκε πολύ πιο ισχυρό απο την θέληση μας. Στις προεδρικές εκλογές του 2013 σε δημόσιο βήμα έθεσα την πρόταση στροφής προς την Ρωσία και μάλιστα πρόσθεσα όπως δοθεί μια ναυτική βάση για τον πολεμικό της στόλο έναντι ενοικίου το οποίο θα πληρωνόταν με ρωσικά οπλικά συστήματα. Μετά την κατάθεση αυτής της πρότασης αποκλείστηκα απο όλα τα μέσα ενημέρωσης.
Είσαι φιλόσοφος και διατηρείς την ομάδα του «Νεολογικού υλοθεϊσμού». Ποιες είναι οι κύριες ιδέες του «Νεολογικού υλοθεϊσμού»;
Τις ιδέες του Νεολογικού Υλοθεϊσμού τις εξέφρασα σε πολλά περιοδικά καθώς και στο βιβλίο μου “Τρόπος και Είναι-εισαγωγή στη φιλοσοφία του Νεολογικού Υλοθεϊσμού”. Κεντρική ιδέα της φιλοσοφικής μου προσέγγισης είναι οτι η συνειδησιακή παράσταση του Κόσμου είναι αλληλένδετη με τον τρόπο του νοείν δηλαδή απο τον τρόπο λογικής , που ο Αριστοτέλης ονόμασε όργανο. Πλην όμως αυτό το όργανο δεν είναι δοσμένο εκ των προτέρων στην ανθρώπινη συνειδητότητα αλλά αποτελεί προϊόν εξέλιξης. Κάθε φορά που η λογική προσέγγιση του όντος είναι ελλιπής αφήνει περιθώριο στις αντιλογικές δυνατότητες μας να συμπληρώσουν την εικόνα του Κόσμου με αυθαίρετες προτάσεις. Με τον νέο λόγο που προτείνω αντιτίθεμαι στην τυπική λογική αλλά και στην διαλεκτική λογική που χρησιμοποίησε κυρίως ο Έγελος κατά τρόπο ταχυδακτυλουργικό τον οποίο ακολούθησε και ο Μάρξ στην διαλεκτική του. Κυρίαρχη αρχή του νέου λόγου είναι η αρχή της εγγενούς διαφοροποίησης των πραγμάτων όπου και η ανάδυση συνεχώς νέων μορφών. Ο λόγος είναι τρόπος του γίγνεσθαι αδιαχώριστος απο την υλική του ουσία. Και στις δύο περιπτώσεις του τυπικού και διαλεκτικού διακόσμου ο πραγματικός κόσμος παραβλέπεται και υψώνεται στη συνείδηση ένας κόσμος υποκειμενικός που δεν διαφέρει απο τις φαντασιακές παραστάσεις των θρησκειών. Στο Κόσμο του νέου λόγου όπου ο τρόπος του νοείν δεν μπορεί να διαχωριστεί απο τον οντολογικό τρόπο που υπάρχουν τα πράγματα, αναδεικνύεται ως αρχή, η αυθύπαρκτη, αυτοτελής και αιώνια υλική ουσία που εντός της αναδεικνύει ως τρόπο της την γενεσιουργό νόηση και τις αρχετυπικές ροπές αυτής που δρούν ως θεϊκές οντότητες.
Εξέδωσες πολλά βιβλία. Δύο εξ αυτών, το “Προσκλητήριο μάχης” και το “Ενάντια στους προσκυνημένους”, απαγορεύτηκαν από την κυκλοφορία από την Κυπριακή Κυβέρνηση. Τι είναι το θέμα αυτών των βιβλίων και γιατί απαγορεύτηκαν;
Το θέμα των βιβλίων είναι το εθνικό θέμα της Κύπρου και η αντιμετώπιση του μέσα απο συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις. Το “Προσκλητήριο μάχης “ κυκλοφόρησε στην Ελλάδα και πολύ λίγο στην Κύπρο. Όμως το “Ενάντια στους προσκυνημένους” κυκλοφόρησε ευρέως στη Κύπρο και στην πρώτη βδομάδα της κυκλοφορίας του κατασχέθηκε από τις κρατικές υπηρεσίες τόσο απο τους τόπους διακίνησης τους όσο και απο τον εκδοτικό οίκο. Τότε η κυβέρνηση Κληρίδη ετοίμαζε το Σχέδιο Ανάν και κάθε αντίθετη άποψη δεν είχε θέση στη κοινή γνώμη της Κύπρου. Πρόκειται για μια συμπεριφορά που κληρονομήθηκε απο το αυταρχικό καθεστώς Μακαρίου και συνεχίζεται ακόμα. Το κυπριακό κράτος δεν τα έχει καλά με την ελευθερία του λόγου.
Γράφεις και ποιήματα. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου ποιητές;
Έχω εκδώσει ποιητικές συλλογές και έχω δημοσιεύσει ποιήματα μου. Στην ιστοσελίδα μου υπάρχουν κάποια ποιήματα μου. Αγαπημένοι μου ποιητές εκτός απο τους μεγάλους κλασικούς, Όμηρο, Ησίοδο, τραγικούς ποιητές, Βιργίλιο, Δάντη, Γκαίτε προσθέτω τους Χέλντερλιν, Έζρα Πάουντ, Πούσκιν.
Είσαι ζωγράφος. Εκθέσεις σου έχουν γίνει στην Ελλάδα και την Κύπρο. Είναι δυνατό να επισκεφθούμε τον χώρο σου στο Όμοδος ώστε να δούμε κάποια από αυτά; Μπορείς να περιγράψεις ποια είναι τα κεντρικά θέματα της τέχνης σου και τι προσπαθείς να εκφράσεις μέσα από αυτά;
Έχω κάνει αρκετές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Δουλεύω ανθρωποκεντρικά θέματα, προσωπογραφίες,γυναικείο γυμνό, νεκρές φύσεις, ζώα και τοπία. Τα υλικά μου είναι το λάδι, το ακρυλικό η ακουαρέλα και το μελάνι. Έχω δουλέψει μια τεχνική στην ακουαρέλα που συνδυάζει το μελάνι με το χρώμα και βγαίνει ένα πολύ ενδιαφέρον αποτέλεσμα. Με ενδιαφέρει η απόδοση του φυσικού χρώματος. Η απομάκρυνση απο την φύση με τους έντονους χρωματισμούς του εργαστηρίου είναι πολύ κουραστική και ταιριάζει με την κουλτούρα της έντασης που αγγίζει τα όρια της παράνοιας. Ενίοτε καταγγέλλω στα έργα μου την υπεροψία της εξουσίας που χρησιμοποιεί την βία και το ψέμα για να υποτάσσει το λαό. Η ζωγραφική μου είναι η έκφραση της αγάπης της φύσης και των πραγμάτων της καθημερινότητας μας. Αυτό είναι το βασίλειο του απλού ανθρώπου.
Που μπορούμε να δούμε τα έργα σου; Γίνεται να παραγγείλουμε και ποια είναι η τιμή κατά προσέγγιση;
Για την ώρα μόνο στην ιστοσελίδα μου υπάρχουν ελάχιστα έργα μου. Οι τιμές είναι προσιτές.
Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου καλλιτέχνες; Υπάρχουν σύγχρονοι καλλιτέχνες που θαυμάζεις;
Θαυμάζω τους πρώτους ιμπρεσιονιστές , τον Ζαν Φρανσουά Μιλλε, τον Ευγένιο Μπουζέν, τον Ονορέ Ντομιέ, τον Καμίλ Κορώ, τον Ιβάν Αιβαζόφσκυ και τους σύγχρονους ρώσους ιμπρεσιονιστές. Θαυμάζω επίσης την αρχαία κινεζική υδατογραφία.
Είσαι τοπιογράφος και προωθείς την δική σου “ποιητική προσέγγιση της φύσης”. Τι σημαίνει αυτό; Πόσο περίπου κοστίζει ένα έργο σου;
Ζωγραφίζω έξω στο ύπαιθρο και ονομάζω την προσπάθεια μου υπαιθριστική τοπιογραφία. Στόχος μου είναι να αποδώσω ένα ζωγραφικό αποτέλεσμα που να μην είναι φωτογραφική απεικόνιση αυτού που βλέπω αλλά ένας συνδυασμός ποιητικής αναμόρφωσης και προσέγγισης του φυσικού. Όπου ο κόσμος της συγκίνησης συναντάται με τον κόσμο της αίσθησης και των χρωμάτων του σε μια ποιητική ανύψωση που περικλείνει την ζωτική ενέργεια της ψυχής και της αισθητής φύσης. Στην υπαιθριστική τοπιογραφία το έργο αρχίσει και τελειώνει έξω στη φύση και τίποτα δεν προστίθεται στο εργαστήριο. Κάποια απο αυτά τα έργα είναι μοναδικά και ως εκ τούτου η χρηματική τους αξία είναι πολύ υψηλή αν ποτέ βρουν τους αγοραστές τους.
Σε συνέντευξη σου το 2016 είπες πως είσαι εναντίον του Κοινοβουλευτισμού. Γιατί νομίζεις πως απέτυχε αυτό το σύστημα και τι πρέπει να το αντικαταστήσει;
Ο Κοινοβουλευτισμός είναι θεσμός συγκεντρωτικής εξουσίας όπου τα διάφορα κόμματα αυτονομούνται απο την λαϊκή βούληση και ενεργούν αυθαίρετα αναπτύσσοντας πελατειακή σχέση με τον λαό και κάθε είδους διαφθορά. Το κοινοβούλιο συνδέεται επίσης με μια αυτονομημένη εκτελεστική εξουσία που έχει αντικαταστήσει παλαιούς αυταρχικούς θεσμούς χωρίς να χάσει κάτι απο την ουσία τους δηλαδή απο την αυταρχικότητα τους.
Πέραν αυτών υπάρχουν θεσμοί που μένουν στο απυρόβλητο όπως είναι το τραπεζικό σύστημα που παράγει την ταξική ανισότητα και την ολιγαρχία.
Όλο αυτό το σύμπλεγμα εξουσίας ονομάζεται δημοκρατία και δεν έχει καμία σχέση με την δημοκρατία που εφαρμόστηκε στην αρχαία Ελλάδα στην Αθήνα και την Σπάρτη με την άμεση συμμετοχή του ένοπλου λαού στους θεσμούς εξουσίας. Η σύγχρονη δημοκρατία καταχράται το όνομα της δημοκρατίας ενώ στη πραγματικότητα είναι ολιγαρχική τυραννία.
Αυτό το σύστημα πρέπει να το πολεμήσουμε μέχρι την τελική πτώση του και να το αντικαταστήσουμε με τον Κοινοτισμό. Ένα νέο σύστημα λαϊκού αυτεξούσιου που θα στηρίζεται στις τοπικές λαϊκές συνελεύσεις και τις εργασιακές ενώσεις σε ένα πλαίσιο αποκεντρωμένης νομοθετικής εξουσίας και άμεσου ελέγχου της εκτελεστικής εξουσίας. Ένα σύστημα που θα καταργήσει τον ιδιώτη τραπεζίτη και θα παραδώσει στην λαϊκή εξουσία την δυνατότητα διακίνησης του εθνικού χρήματος στις παραγωγικές δυνάμεις του λαού και κυρίως στις συνεταιριστικές μονάδες. Προτείνουμε επίσης την θεσμοθέτηση των ενόπλων λαϊκών πολιτοφυλακών ώστε να μην υπάρχει δυνατότητα μονοπωλίου της βίας απο μια κεντρική εξουσία αλλά ο λαός να διασφαλίζει στο διηνεκές την πολιτική του ελευθερία και τον απόλυτο έλεγχο της παραγωγικής διαδικασίας, της κατανάλωσης και ιδιοκτησίας.
Συνεπώς είσαι καλλιτέχνης, φιλόσοφος, πολιτικός ακτιβιστής. Ποια είναι η στάση αναφορικά με τις επικρατούσες συνθήκες στον κόσμο; Πως βλέπεις την υστερία με τον COVID;
Ο τέλειος κόσμος δεν υπάρχει και το κάθε έθνος πρέπει να φτιάξει τον δικό του κόσμο σε συνθήκες αυτονομίας. Πάνω σε αυτή την βάση μπορούν να υπάρχουν συνεργασίες και συμμαχίες. Είμαι ενάντια στην ισοπέδωση των εθνών και κυρίως ενάντια στην υποβάθμιση των φυλών που είναι δημιουργήματα της φύσης. ο σύγχρονος καπιταλισμός έφτασε στα όρια της καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος και της εξάντλησης των πόρων. Εκφράζει την μέγιστη ασέβεια προς την φύση και τα θεία αρχέτυπα, την ασέβεια εκείνη που θέτει το οικονομικό συμφέρον υπεράνω κάθε αρχής , αξίας και αλήθειας. Πρέπει να επανέλθει ο σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον και η αξία της συντήρησης και της βιωσιμότητας των συστημάτων.
Το θέμα με τον COVID έτυχε ακραίας εκμετάλλευσης απο τις δυνάμεις της παγκόσμιας εξουσίας και των τοπικών εκπροσώπων της με σκοπό την υποταγή των λαών. Αυτά τα δύο χρόνια της λεγόμενης πανδημίας οι λαοί ασκήθηκαν στην υποταγή και όσο θα μένουν στη θέση τους οι συγκεντρωτικές εξουσίες ο έλεγχος των μαζών θα γίνεται ολοένα και χειρότερος. Η απελευθέρωση απο την στυγερή δημοκρατία τους είναι επιτακτική ανάγκη.
Ως Κύπριος πολιτικός, ποια είναι η καλύτερη πορεία για την Δημοκρατία της Κύπρου σήμερα (εννοεί το κράτος).
Η κυπριακή δημοκρατία δεν έχει κανένα μέλλον εφόσον ισχύει η ανισορροπία ισχύος με την παρουσία του τουρκικού κατοχικού στρατού. Το κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου είναι στην ουσία επέκταση της Τουρκίας ενώ το ελεύθερο τμήμα της δημοκρατίας είναι ένα ανίσχυρο κρατίδιο βουτηγμένο στη διαφθορά που συνεχώς υποχωρεί στις πιέσεις του τουρκικού επεκτατισμού. Η λύση είναι η άμεση ένταξη της Κύπρου στην ελληνική Δημοκρατία και η άμεση στρατιωτική ένωση με την Ελλάδα. Μόνο με αυτή την αλλαγή δεδομένων θα γίνει δυνατή η απελευθέρωση απο τους τούρκους και τους βρετανούς κατακτητές.
Επίσης πρέπει να τεθούν νέες γεωπολιτικές κατευθύνσεις απεξάρτησης απο την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ευρωζώνη και ανάκτησης της εθνικής κυριαρχίας. Ο Γαλλογερμανικός άξονας θέλει τα άλλα έθνη της Ευρώπης υποχείρια του. Το όραμα των εθνικιστών για μια Ευρώπη των εθνών , για μια ευρωπαϊκή συμπολιτεία δεν φαίνεται να πραγματοποιείται στο ορατό μέλλον. Εμείς ως ελληνικό έθνος πρέπει να κοιτάξουμε τα δικά μας. Το όραμα μιας μεγάλης Ελλάδος επανέρχεται στο προσκήνιο. Το Κοινόν Ελλήνων θα συνενώσει τον διάσπαρτο ελληνισμό αρχικά με την ένωση των δύο κρατών της Ελλάδος και της Κύπρου που στη συνέχεια θα δρομολογηθεί η ένταξη της Βορείου Ηπείρου και της Σικελίας η οποία ξαναβρίσκει τις ελληνικές της ρίζες.
Η Ελλάδα πρέπει να γίνει μια μεγάλη ναυτική δύναμη όπως την εποχή της αρχαίας Αθήνας όπου με τον πολεμικό της στόλο θα εξακτινώσει την ισχύ της στην Μέση Ανατολή και την Βόρεια Αφρική σε συνεργασία με τις χώρες αυτές ενάντια σε κάθε ιμπεριαλισμό. Αυτή η μεγάλη Ελλάδα μπορεί και πρέπει να συνεργαστεί με την Ρωσία και να ανοιχθεί το ζήτημα του ανεξάρτητου κράτους του Πόντου και της κατεχόμενης γης μας στην Ανατολική Θράκη και την Ιωνία σε απάντηση μάλιστα του τουρκικού αναθεωρητισμού. Μια Ελλάδα με όραμα που θα συντρίψει κάθε καρκινογενή ολιγαρχική εκμετάλλευση και θα αποδώσει στο λαό της πλούτο και εξουσία.
Ποια είναι η θέση σου για την Ρωσία, την ιστορία της, πολιτισμό και τρέχουσα πολιτική;
Η Ρωσία είναι ένας μεγάλος παίχτης στην παγκόσμια ιστορία. Παράγει πολιτισμό, τέχνη , επιστήμη , τεχνολογία και κάθε προσπάθεια απομόνωσης της είναι αντιιστορική και καταστροφική. Σήμερα η Ρωσία δέχεται επίθεση απο το ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση που αποτελεί τον πολιτικό βραχίωνα του ΝΑΤΟ. Η Ρωσία δικαιωματικά αμύνεται και νομίζω υπό την σημερινή ηγεσία της αμύνεται αποφασιστικά.